maandag 24 juni 2013

Lesfasenmodel #2

In deze les hebben wij weer een methode moeten verbeteren. Wij hebben de les gekozen: Ik ben een filmster. De leerlingen moesten zichzelf namaken als zij uit de limousine zouden stappen en gefotografeerd worden. Wat voor een kleren zij aan hebben als zij daar zouden lopen. Dit moesten zij op een wc-rolletje maken. Zij mochten hiervoor verschillende materialen gebruiken.

Hieronder zie je de verbeterde versie van de opdracht


Procesfase
Docenttaak
Lesinhoud
Voorbereiding 
Context
Belevingswereld: filmster/idool van leerling, sluit dus goed aan
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden: een paspop maken, waarmee ze laten zien hoe zij gekleed zouden willen zijn, als ze filmster waren.

Doelen
Beeldend doel: leerlingen laten zien hoe ze er uit zouden willen zien als zij uit een limousine zouden stappen
Technisch doel: maak door middel van knippen en plakken, en van verschillende stoffen en materialen, een complete outfit.
Receptie
/Oriƫntatie
Introduceren
Beeldcultuur: post-modern
Beeldaspecten: vorm en textuur
Ontwikkelingsfasen op het gebied van kijken/maken:

Informeren

Beeldbeschouwen: voorbeelden laten zien van filmsterren op de rode loper. Goed kijken naar hoe ze er uit zien en wat voor kleding ze aan hebben.


Instrueren
Beeldend Probleem: het is een beetje experimenteren, ze moeten met verschillende stoffen en materialen een outfit bij elkaar zien te maken. Ze moeten dus experimenteren welke stoffen en welke materialen goed samen gaan.
Productie
/Uitvoering
Observeren




Beeldend Vermogen: Werkelijkheid nabootsen, ze moeten ‘echte’ kleren maken.

Begeleiden

Werkprocessen: knippen en plakken

Afronden

Lokaal/tijdsmanagement: We stoppen ongeveer 15/10 minuten van te voren, aangezien er redelijk veel is om op te ruimen.
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren: alle leerlingen laten hun creaties zien.

Beoordelen
Beoordelingscriteria (rubric)
-        Is de outfit compleet?
-        Zijn er minstens 2 verschillende stoffen en 3 verschillende materialen gebruikt?

Presenteren

Presentatievorm: alle leerlingen laten hun creaties zien.
Evaluatie
Evalueren

Opdracht en randvoorwaarden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten