maandag 24 juni 2013

Beeldend vermogen

Voor deze les moesten we 9 kindertekeningen verzamelen. 3 van de onderbouw, 3 van de middenbouw en 3 van de bovenbouw. 

De tekeningen moesten we in 3 fasen verdelen, namelijk:
Fase 1: Krabbelen
Fase 2a: Gecodeerde werkelijkheid (4 tot 8 jaar)
Fase 2b: Gecodeerde werkelijkheid (5 tot 10 jaar)
Fase 3: Zichtbare werkelijkheid

De kindertekeningen moesten wij verdelen en later gingen wij begrippen aan de tekeningen 'labelen'.

Ik heb 9 kindertekeningen hier op mijn blog staan. Deze tekeningen heb ik geanalyseerd.

Onderbouw

Naam: Naomi
Leeftijd: 5 jaar
Kenmerken tekening:
- Eerste ordening, want alle figuren zijn getekend op de grondlijn.
- Symbolische kleuren, want zij heeft roze gebruikt voor een meisje
- Object kleuren, want zij heeft voor de huizen 1 kleur gebruikt.
Fase: 2a

Naam: Britt
Leeftijd: 5 jaar
Kenmerken tekening:
- Eerste ordening, want alles staat op de grondlijn
- Centrale compositie, want de tekening is in het midden van het blad getekend
Fase: 2b

Naam: Liselot
Leeftijd: 5 jaar
Kenmerken tekening:
- In deze tekening zitten geen lijnen. De poppetjes hebben geen lijnen
Fase: 2a

 Middenbouw


Naam: Gaia
Leeftijd: 10 jaar
Kenmerken tekening:
- Overall compositie, want het hele blad is gevuld met kleur
Fase: 2b


Naam: José
Leeftijd: 9 jaar
Kenmerken tekening:
- Centrale compositie, want de tekening is in het midden van het blad getekend
Fase: 2b


Naam: Jill
Leeftijd: 9 jaar
Kenmerken tekening:
- Grondlijn, want de grond is getekend.
Fase: 2b


Bovenbouw

Naam: Milou
Leeftijd: 12 jaar
Fase: 3
Naam: Daan
Leeftijd: 11 jaar
Fase: 3

Naam: Daan
Leeftijd: 11 jaar
Fase: Zichtbare werkelijkheid




Geen opmerkingen:

Een reactie posten