maandag 24 juni 2013

Lesfasenmodel #1

De les die wij (Eline Hoogervorst, Simone Krayenoord en ik) hebben bestudeerd, was het fotograferen van momenten op een platte ondergrond. Hier moesten de ll-en verschillende scènes uitvoeren op de grond. Zo leek het net alsof de kinderen op hun kop stonden of dat de kinderen dwars op de foto stonden. Op de foto zag je dan een kind, wat eigenlijk op de grond lag, dat aan het fietsen was. Hierdoor lijkt het net alsof het echt gebeurt.  Hiernaast zie je een voorbeeld foto

Hieronder is ons lesfasenmodel geplaatst.

Voorbereiding
Context
Belevingswereld
-       Kinderen zijn al bekend met de fotocamera in hun omgeving.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
-       Foto’s maken in een geode omgeving waarbij je op de grond ligt en waar het lijkt alsof je zweeft.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
Beeldcultuur
-       Digitale beeldcultuur
-       Filmpjes laten zien over acrobaten in het circus
Informeren
Instrueren
Beeldend Probleem
-       Dat ze de goede voorwerpen op de juiste plekken neerleggen, zodat het lijkt alsof je echt zweeft.

Productie
/Uitvoering
Observeren
Begeleiden
Werkprocessen
-       Experimenteren met voorwerpen en plaatsen waar je zou kunnen liggen.
-       Ontwerpproces: Wanneer lig je goed en klopt het beeld?
-       Ambachtelijk werkproces: De doelen uitvoeren door middel van foto’s maken.
Afronden
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren
-       Controleren van je foto’s, of de doelen zijn behaald. Of het zweven echt lijkt op de foto’s.
Beoordelen
Beoordelingscriteria
-       Klasgenoten beoordelen elkaars werk op de volgende criteria: Ziet het er uit alsof je zweeft?
Presenteren
Evaluatie
Evalueren


Na het invullen van het lesfasenmodel gingen we aan de slag met papier. We kregen de opdracht om van papier een zo hoog mogelijke toren te maken. Je kreeg een aantal papieren strookjes en daar moest je het mee doen. Maar hij moest wel stevig blijven staan. De opdracht begon met de muis/rat Remy uit de film Ratatouille.Wij moesten een restaurant maken dat een "eyecatcher" werd. De mensen moesten het aantrekkelijk vinden en er willen eten.

Ik heb samen met Eline en Simone het onderste deel van het restaurant gemaakt.

We begonnen met de strookjes vouwen. We hebben de stroken van ongeveer 13 cm lang en ongeveer 2 cm dubbelgevouwen. Daarna hebben we twee van deze strookjes aan elkaar geplakt. We maakten een knipje in de boven kant en onderkant zodat de strook ergens op kon staan. Ik ben begonnen aan de fundering. Dit werd in een vierkant vastgelijmd op een A4 blaadje. Simone vouwde en knipte de stroken. Eline lijmde ze aan elkaar vast. Na een hoop geklieder werd ons restaurant geboren.


Na een tijdje hebben we een tweede restaurant bovenop het restaurant van ons geplakt. Dit restaurant was van Savannah Moonen, Lisanne Lobregt en Ilse Zorn. Hierdoor werd het een geheel en was die ook meteen een stuk hoger. Nadat Eline een mooi reclamebord gemaakt had, was ons nieuwe restaurant klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten