De les die wij (Eline
Hoogervorst, Simone Krayenoord en ik) hebben bestudeerd, was het fotograferen
van momenten op een platte ondergrond. Hier moesten de ll-en verschillende
scènes uitvoeren op de grond. Zo leek het net alsof de kinderen op hun kop
stonden of dat de kinderen dwars op de foto stonden. Op de foto zag je dan een
kind, wat eigenlijk op de grond lag, dat aan het fietsen was. Hierdoor lijkt
het net alsof het echt gebeurt. Hiernaast zie je een voorbeeld foto
Hieronder is ons lesfasenmodel geplaatst.
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
- Kinderen zijn al bekend met de fotocamera in hun omgeving.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
- Foto’s maken in een geode omgeving waarbij je op de grond ligt en waar
het lijkt alsof je zweeft.
|
|
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur
- Digitale beeldcultuur
- Filmpjes laten zien over acrobaten in het circus
|
Informeren
|
||
Instrueren
|
Beeldend Probleem
- Dat ze de goede voorwerpen op de juiste plekken neerleggen, zodat het
lijkt alsof je echt zweeft.
|
|
Productie
/Uitvoering |
Observeren
|
|
Begeleiden
|
Werkprocessen
- Experimenteren met voorwerpen en plaatsen waar je zou kunnen liggen.
- Ontwerpproces: Wanneer lig je goed en klopt het beeld?
- Ambachtelijk werkproces: De doelen uitvoeren door middel van foto’s
maken.
|
|
Afronden
|
||
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren
- Controleren van je foto’s, of de doelen zijn behaald. Of het zweven echt
lijkt op de foto’s.
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
- Klasgenoten beoordelen elkaars werk op de volgende criteria: Ziet het er
uit alsof je zweeft?
|
|
Presenteren
|
||
Evaluatie
|
Evalueren
|
Na het invullen van het lesfasenmodel gingen we aan de slag met papier. We
kregen de opdracht om van papier een zo hoog mogelijke toren te maken. Je kreeg
een aantal papieren strookjes en daar moest je het mee doen. Maar hij moest wel
stevig blijven staan. De opdracht begon met de muis/rat Remy uit de film
Ratatouille.Wij moesten een restaurant maken dat een "eyecatcher"
werd. De mensen moesten het aantrekkelijk vinden en er willen eten.
Ik heb samen met Eline en Simone het onderste deel van het restaurant
gemaakt.
We begonnen met de strookjes vouwen. We hebben de stroken van ongeveer 13
cm lang en ongeveer 2 cm dubbelgevouwen. Daarna hebben we twee van deze
strookjes aan elkaar geplakt. We maakten een knipje in de boven kant en
onderkant zodat de strook ergens op kon staan. Ik ben begonnen aan de
fundering. Dit werd in een vierkant vastgelijmd op een A4 blaadje. Simone
vouwde en knipte de stroken. Eline lijmde ze aan elkaar vast. Na een hoop
geklieder werd ons restaurant geboren.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten